CRUZEX 2009

Publicado en http://www.airsceneuk.org.uk/hangar/2009/505cruzex/cruzex.htm
si ya fue publicado avisen y lo retiro

Bandera Roja en Brasil

Bob Archer y Chris Lofting informe sobre Cruzex ejercicio 'IV'

El continente de América del Sur es un territorio más fascinante y encantadora, que abarca trece países, con Brasil el más grande (y el quinto más grande del mundo). Cubrir la misma masa de tierra como Europa, pero con una población de tan sólo dos veces la de Alemania, Brasil, la población vive sobre todo en la franja costera, dejando un vasto territorio y gran vacío en el interior del país. Brasil fue colonizado por los portugueses en 1500, antes de obtener la independencia casi trescientos años más tarde. Dado que los ocupantes de expulsar neerlandés, Brasil ha disfrutado de una coexistencia pacífica con sus vecinos, que se refleja en la población, que son una especie, raza y relajado ambiente. No obstante, 1-14 noviembre de guerra abierta asoló la parte noreste del país - la zona conocida como Río Grado de Norte. Sin embargo, no hay armas involucradas, y ninguna muerte o lesiones sufridas, ya que la región estaba comprometido en el ejercicio Cruzex 'IV', la BI-oportunidad anual para que todos los elementos de la Fuerza Aérea brasileña, e invitados a evaluar sus capacidades en un ficticio escenario.
Cruisin'on Cruzex
[Francés Mirage 2000C 83 '12-YC 'Brasil sobrevuelo. Los franceses son los únicos participantes europeos a la bi-ejercicio anual]
[F-5E de Chile 807 de reabastecimiento en vuelo]
[F-16A de Venezuela 8924 con marcas especiales para el 25 aniversario del escuadrón]
[F-5E de Chile 806 vuelve a salvo a Cruzex con la ayuda de su paracaídas de freno]
[UI-93A 6052 en Natal es utilizada para el trabajo de calibración con GEIV en el Santos Dumont de Río de Janeiro]
[AT-26A 4601 con las marcas de 60o aniversario de 1 / 4 GAV. El natal a base-26 fueron enviados a Fortalaze para los derechos de ataque a tierra]
[F-brasileño 5EM 4830 en calidad de las fuerzas rojas, y que volaba de Fortalaze]
[F-5E de Chile 805 enchufar en el receptáculo de su KC-707 903]
[F-5E de Chile]
[A-1A 5519 durante una misión simulada de ataque a tierra]
[A-1A]
[Mirage 2000C 4942 repostar de un KC-707 durante brasileño escasa terreno brasileño del norte]
[F-16A de Venezuela]
[Francés Mirage 2000N]
[Francés Mirage 2000C]
[Francés Mirage 2000Cs repostar]
[Uruguay Pucará 223 estacionado en Natal. Natal fue el hogar de todas las naciones que participan en visitar Cruzex]
[Mirage 2000B 4932 utiliza frenado aerodinámico en la realización de una misión de la CRUZEX]
[Mirage 2000C 4945 aterriza en la final de la pista en Natal]
[E99 6702 aterrizar en Natal. Los seis E-99S (y algunos todavía con sus ex designación R-99A) participaron]
[VU-93 2118 que fue puesto en exhibición en la sede de la II COMAR, cerca de la Base Aérea de Recife, el 4 de noviembre de 2008]
[Uruguay Pucará 224 impuestos por debajo de la torre de control en Natal]
[KB-707 903 chilenos se preparan para su vuelo a casa después de su salida definitiva de reabastecimiento en CRUZEX]
[Fuerza Aérea de Chile Gulfstream IV 911 llegan con personalidades para examinar el ejercicio]
[Fuerza Aérea Argentina T F.28 Fokker-03 de aterrizar en la puesta del sol para el día VIP]
[C-97 Brasilia 2020, de 2 de CTR apoyado el ejercicio]
[Neiva U-42 2943 Regente de la Base Aérea de Recife fue en la residencia temporal a través del ejercicio]
[Seis A-29Bs alineados en Fortalaze de 2 / 5 GAV, normalmente estacionado en Natal, pero en calidad de las Fuerzas de Red]
[Uruguayo C-130B 591 se mantuvo en Natal durante todo el ejercicio, pero no volar]
[F-16A tierras venezolanas en Natal]
[F-16A de Venezuela 8924 despliega sus paracaídas de frenado en el aterrizaje en Natal]
[F-16A de Venezuela 0220 fue uno de los dos con marcas de 25 años aplicada en 2008 para el cuarto de siglo del tipo de servicio de FAV. Note also the Israeli Python 4 air to air missile]
[Un trío de T-27, que visitó durante el fin de semana de mediados de la Academia de la Fuerza Aérea en Pirassamunga]
[AT-27 4487 es una adición reciente a la aeronave muestra en Natal, está montado sobre un pedestal fuera el comedor de oficiales]
[Aerotec T-23 Uirapuru 0948 aparece en el centro de una rotonda en Natal]
[F-5E de Chile de aterrizar en la puesta del sol. A pesar de ser estrenada en la primavera austral, se llevó a cabo por la puesta del sol 17:30 cada día!]
[TAM Airbus A320 PT-MZL usando cientos de firmas de los empleados para conmemorar el décimo aniversario de la compañía aérea. La Base Aérea de Natal, también ocupa un aeropuerto civil small]

Lugar: bi-anual, y que alterna con una de sus armas de aire vecinos, la planificación para el Cruzex cuarto comenzó hace casi un año. "Cruzex" está diseñado para evaluar las fuerzas militares que operan en un marco realista de las naciones en guerra ficticia - en este caso las Fuerzas Azul (Coalición) el intento de contrarrestar las acciones agresivas de las fuerzas Roja (opositores) en base a un conflicto de baja intensidad. El escenario fue una situación de base étnica, con Redland que deseen volver a unir Yellowland, que había sido dividido algunos años antes. La invasión de las fuerzas Yellowland Redland resultado de las Naciones Unidas Consejo de Seguridad de la emisión de una resolución para permitir que una coalición de fuerzas de Blueland para forzar a los beligerantes a retirarse a su propio territorio. Redland se encuentra en la zona sur de Fortaleza, mientras que Yellowland fue hacia el este, centrada en la región de Mossoró. Blueland ocuparon la región más al este, incluyendo las ciudades de Natal y Recife. En efecto, CRUZEX se basa en un escenario similar al de los Estados Unidos el ejercicio Red Flag.

El ejercicio al aire libre multilaterales incluyeron la participación de Chile, Francia, Uruguay y Venezuela, así como la nación anfitriona Brasil. Argentina fue el haber participado, pero se vio obligado a cancelar poco antes de la acción comenzó. Los observadores de Bolivia, Colombia, Paraguay, Perú, España y los EE.UU. Asistieron también - el último de Comando Sur de EE.UU., con sede en la Base Aérea Davis-Monthan, Arizona. "Cruzex IV" fue diseñado como un un uruguayo [285-37B se regodea en el calor del norte brasileño en la Base Aérea de Natal - nota de las plantas tropicales que crecen detrás de los establos de sol] simulada campaña aérea de baja intensidad dentro de las limitaciones impuestas por las normas en tiempos de paz y seguridad . Un brasileño grande, a lo largo de todo el aire de armas en el extranjero se formaron en una fuerza de la coalición en Blueland, iban en contra de las fuerzas de oposición de Redland, compuesto en su totalidad del personal de servicio brasileño.

El Programa Conjunto de la Fuerza Aérea de los componentes de comandos (JFACC) fue sede en la Base Aérea de Natal, donde los principales contingentes ofensivo (fuerzas Azul) se encontraban, mientras que las unidades adicionales fueron apostados en Recife. Las fuerzas de Red se encuentra en Fortaleza y Mossaro. La totalidad de ultramar de los contingentes de ala fija operado de Natal, con muchos de los tipos de combate alojadas en refugios de dom Estas estaban compuestas de seis Northrop F-5E Tigre Chile IIIS el apoyo de un Boeing-707 KB cisterna; Francia con cuatro Dassault Mirage 2000Cs y cuatro Mirage 2000Ns. Uruguay envió tres aviones Cessna OA-37B libélulas y un trío de FMA IA-58 pucarás, mientras que Venezuela aportó seis Lockheed Martin F-16 Falcon. Brasil participó con el mayor contingente, procedentes de casi dos docenas de diferentes escuadrones. Operativo de Natal [Los tres pucarás uruguaya en la rampa principal de Natal] habían seis Dassault Mirage F-2000, seis Northrop F-5EM Tiger II, doce Embraer A-1A, A-1B, A-1A (Recon) AMX, cinco Embraer A-29 Super Tucano y cuatro Embraer R-99A/E-99 (EMB-145 AEW & C System - AWACS), un componente de helicópteros mixta se formó en torno a un Eurocopter (Aerospatiale) H-34 Cougar, tres helicópteros Bell H-1H Iroquois , cuatro Helibras UH-50 (HB.355 Esquilo), y un par de nuevas Sikorsky UH-60L Black Hawks. Las fuerzas de Azul con el apoyo de aviones situado en Recife, incluyendo C-95 y R-95A Bandeirantes, dos R-99B (EMB-145 sistemas de reconocimiento), dos de EADS-CASA C-105 Amazonas, una de Lockheed Martin KC-130H Hércules, y Boeing KC-137 cisterna. Las fuerzas de Red base principal era en Fortaleza, donde seis F-5EM/F-5FMs, cinco de seis-1 (AMX), Embraer AT-26 Xavante, y un KC-130H. Helicópteros Roja incluye un complemento mixta pequeña del UH-1H y UH-50 en Mossaro aeropuerto.

[Teniente coronel Jean Pierre Desgroux Yeaza, el CO del Grupo 7, el F-5E escuadra chilena] preparación del ejercicio

Preparación para el ejercicio comenzó en la primavera de 2008, con el personal de alto nivel de JFACC (integrado por todos los miembros participantes y observadores) de la reunión para formular los detalles iniciales. Aparte de los elementos de la aviación, hubo la necesidad de organizar todo tipo de comunicaciones, comida, alojamiento, las instalaciones médicas, y un montón de otras necesidades para operar con eficacia. Las sucesivas reuniones periódicas de planificación culminó con la llegada de los primeros participantes el 1 de noviembre. El período de noviembre 3 a 6 se dedicó a la familiarización de vuelo y entrenamiento de las fuerzas de integración, antes de que el ejercicio de vivir primero se escenificó el viernes 7. Sábado 8 fue una rara oportunidad para la relajación, con Natal protagonizar una jornada de puertas abiertas pequeñas y demostración de aire, aunque sólo el equipo brasileño de pantalla nacional "Escuadrón de humo 'con el T-27 Tucano de Embraer volaba. El domingo fue un día de ejercicio no antes de la LIVEX reanudaron entre el lunes 10 al jueves 13, dedicado a operaciones como el escenario ficticio que tuvo como escenario. Inicialmente, este consistió en misiones de superioridad aérea, antes de pasar a la interdicción como la amenaza de los componentes de la Guardia Roja de aire disminuye. A lo largo de esta fase, la lucha contra la coalición llevaron a cabo de búsqueda y salvamento (CSAR) para localizar y recuperar los pilotos derribados por las fuerzas de rojo. Hacia el final del período, las misiones de evacuación de nacionales y la logística del transporte / re-se montaron las actividades de suministro.

Planificación de cada día de actividad de vuelo fue de rotación entre las diferentes naciones, que se encarga de la organización de la general de Operaciones Aéreas Combinadas (COMAO.) Esto fue particularmente exigente como se trataba de ensamblar juntos superioridad aérea, ataque a tierra, SAR de combate, de reabastecimiento en vuelo y reconocimiento en un proceso coherente y eficaz. Además, el JFACC previsto el ejercicio con fluidez para los participantes procedentes del máximo beneficio de un escenario siempre cambiante. Antes de cada día de actividad de vuelo, el multi-las tripulaciones nacionales asistieron a una reunión de información de masas, donde se encarga de sus fragmentos individuales de la orden de operaciones, así como los detalles del tiempo, los datos de aeródromo de alternativa, y una gran cantidad de información relativa. También hubo sorpresa [Fuerza Aérea de Chile KB-707 de la tripulación plantea para el Aire-Scene fotógrafos del Reino Unido en la finalización de la salida del aire de repostaje. Gran Donoso, el capitán de la aeronave, se encuentra en el centro] de golpear y correr tácticas contra la base aérea de Natal por la fuerza aérea de Red A-1A de AMX y xavantes que lidiar. La zona de operaciones se sitúa por encima de matorral prácticamente desierto y la selva del noreste de Brasil. Situado cerca del ecuador, y estrenada en la primavera austral, el amanecer era muy temprano cada día, con la puesta del sol correspondiente, 17:30 cada tarde. Todas las incursiones se realizaron durante el día, con dos misiones de vuelo cada día durante el período de las operaciones en vivo. Cada salida de combate recibió apoyo petrolero, aparte de los F-16 de Venezuela y Uruguay Pucaras. Petroleros operados aérea de Natal (KB chileno-707) y Recife (brasileño KC-137 y KC-130H) para las fuerzas Azul, mientras que la aeronave Red de aire se llena el depósito, por un KC-130H brasileño destacado en Fortaleza. El chileno KB-707 hacía probablemente su última aparición en un evento Cruzex, como el brazo de aire está a punto de adquirir un par de los excedentes de la USAF Boeing KC-135R Stratotankers, que estarán equipados con la punta del ala vainas, así como el auge de vuelo tradicionales . El sistema dual le permitirá llenar el tanque para tanto el F-16 y F-5Es.

Ojos en el cielo

Cada paquete de salida tenido el beneficio de mando y comunicaciones de expertos de la brasileña Embraer R-99A (cambiando actualmente a la designación E-99 para reflejar más adecuadamente su misión electrónica) para supervisar todas las actividades aéreas. Cuatro de estos sistemas AWACS coordinada todas las misiones de las fuerzas de Azul, dirigiendo interceptores para luchar contra las fuerzas atacantes rojos. Las fuerzas rojas utilizado el Quinto-99A. Los brasileños son relativamente nuevos a un comando en el aire sofisticado y capacidad de control, que se emplea principalmente para controlar la remota región del Amazonas. El R-99A/E-99 está equipado con el PS-890 Ericsson Erieye gradual de radar montado en una matriz de carenado largo sobre el fuselaje. El sistema puede detectar y rastrear blancos a una distancia similar a la E-3 Sentry, y tiene tanto aire y la capacidad del mar. Las tres R-99Bs también fueron utilizados, con dos asignados a Redland, y el otro a las fuerzas de Azul. El R-99B está equipado con un radar de McDonald integrada Dettwiler Imaging System (IRIS), un radar de apertura sintética ubicado en un bajo-radomo fuselaje, un FLIR Systems AAQ-22 [KB-707 de la tripulación en los controles] StarSafire prospectivas infraestructura -rojo, un multi-scanner Dédalo espectral, COMINT diferentes sistemas y ELINT, y en la grabación a bordo y equipos de procesamiento. Tanto el E-99 y la R-99B, fueron consideradas importantes componentes en el ejercicio, ya que ambos son bastante nuevos en el servicio brasileño.

La base aérea de Natal es una gran instalación, que tiene un tamaño mediano aeropuerto civil, de nombre Augusto Severo, situado en una esquina. Adyacente a la terminal civil es la principal plataforma de ocupación de la cisterna y AWACS, junto con dos docenas de refugios dom, que normalmente contienen AT-26 Xavante y A-29 Super Tucano. La A-29 es bastante nuevo a Natal, como la unidad sólo la transición en la mitad de la década. Muchos de los xavantes fueron almacenados en el campo de aviación, junto con la A-29 que no participan en Cruzex. Había refugios dom insuficiente para albergar a todos los combatientes, resultando en la pucarás y algunos AMX se coloca fuera. Muchos residentes de aeronaves se había ido para dar paso a el ejercicio, con los refugios sol parecía muy impresionante, con narices de AMX, Mirages, F-5 y F-16 que sobresalen de ellos en lugar de los xavantes diminutivo y Super Tucanos. La instalación militar no tiene restricciones de vuelo como el toque de queda al lado del aeropuerto maneja un flujo constante de los aviones en las veinticuatro horas del día base, con lo que los turistas a las playas de gloria en los alrededores de Natal.

El F-5EMs había completado el programa de modernización con la instalación de la cabina de un 'cristal', un Head-Up Display, iluminación de cabina asociados con gafas de visión nocturna, y una sala de partos armas compatibles con los últimos misiles aire-aire como el Rafael Python 3 y 4 de los proyectiles. El F-5EM se terminaron en un verde oscuro y el patrón de pizarra, que está siendo adoptada progresivamente por casi todos los elementos tácticos de la Fuerza Aérea Brasileña, además de los Mirage. Haciendo su debut operacional en Cruzex IV fue el nuevo brasileño Mirage F-2000. Cinco F-2000C y un F-2000B de dos plazas, con sede en Anápolis con 1 GDA se encontraban entre los primeros visitantes para llegar a Natal. Estos han sustituido a las personas de edad avanzada IIIBR Mirage en [Help! F-16 se come aviador!] Función de defensa aérea, y su inclusión en el ejercicio fue en el papel de la superioridad aérea de forma exclusiva. La A-1 AMX es la columna vertebral del ataque a tierra y la misión de reconocimiento táctico, mientras que la A-29 de Embraer se utiliza para el ataque por tierra la luz como la interdicción y apoyo aéreo cercano.

El beneficio de Cruzex extenderse más allá de la ventaja derivada de las operaciones de vuelo mixto, ya todos los niveles de las operaciones de la OTAN se habían adaptado a los métodos de estilo establecidas en un contexto de planificación relacionados con armas de aire mezclado. El valor de la planificación y ejecución de operaciones con sus contemporáneos en el extranjero, así como la formación y el intercambio de técnicas de la misión, ha sido considerado como un valor incalculable. Los beneficios de la capacitación se extendió también a tierra el personal de defensa antiaérea para hacer frente a la saturación de los ataques aéreos a baja altura y medianas empresas. Personal de inteligencia también se incluyeron en conformidad con las doctrinas actuales para mejorar los procedimientos de destino y al proceso de evaluación de daños. A pesar de ser portugués el idioma principal en Brasil, y el resto de América Latina de habla española, las dificultades de comunicación se reducen debido a los dos idiomas se entienden en todo el continente. Además Inglés se habló principalmente durante las operaciones de vuelo, aunque esto era muy común en el personal de apoyo en tierra.

La Coalición de Ultramar

El contingente de extranjeros llevado a una gran variedad de marcas, con el Mirage francés pintado en el esquema tradicional de sus respectivas funciones. El F de Chile-5Es fueron pintados en un esquema de color gris claro, con las marcas nacionales de una estrella blanca sobre un fondo azul oscuro aplicadas al timón. El contingente venezolano era mucho más interesante. Los seis aviones F-16 se encontraban en un estilo de guerra de Vietnam en dos tonos verde y el patrón de color canela, con el emblema del Grupo Aéreo de Caza 16 'Dragones' [Mapa de la zona de ejercicio, con Redland se encuentra en la zona sur de Fortaleza, mientras que Yellowland estaba al este, centrada en la región de Mossoró. Blueland ocuparon la región más al este, incluyendo las ciudades de Natal y Recife] aplicado a la cola. Sin embargo, dos de los F-16 tenía un régimen especial atractivo aplicado a la cola para designar a veinticinco años de funcionamiento del tipo. El avión uruguayo fueron pintadas en un gris claro y oscuro patrón de camuflaje verde, asociado a la lucha contra el papel de la insurgencia.

Brasil es un país enorme, con todos los participantes extranjeros que realicen paradas de recarga, aunque algunos tenían la asistencia de los petroleros aérea. Los combatientes de Venezuela y de Chile, tanto contaba con el apoyo de petroleros, así como un reabastecimiento de combustible individuales y área de descanso en Anápolis. El contingente uruguayo se vio obligado a hacer tres paradas de la tierra, como su pequeña fuerza aérea no incluye una capacidad de cisterna. En los tres casos, el vuelo a Natal fue de más de 2.000 millas. El contingente de combate franceses expulsados de sus bases a Istres, antes de unirse con el C-135FRs con camiones cisterna para el partido de ida de Dakar en África occidental. La siguiente etapa se completó sin escalas a Natal, con cada cuarteto de espejismos acompañada de un petrolero. Si bien puede parecer un largo viaje para el contingente francés de hacer, la Armée de l'Air francés tiene una presencia en Cayenne-Rochambeau en Guayana Francesa. Además, la industria de la aviación francesa está ansioso de hacer incursiones en [Un par de Uruguay pucarás taxi de vuelta a su área de estacionamiento en la realización de una salida de aire cerca de apoyo], el mercado de América Latina de la defensa, tanto con equipos nuevos y de ocasión. La venta reciente de una docena de Mirage 2000C superávit / B combatientes a Brasil es un ejemplo perfecto de esta campaña de ventas.

Como se dijo anteriormente, Natal es un centro turístico que cuenta con magníficas instalaciones de la playa que ofrecen los equipos de una zona maravillosa para disfrutar de las amenidades locales durante el tiempo libre limitado. Los equipos de ultramar número 37 del personal de la Argentina (que se limitaban a los observadores), 187 de Chile, Francia 121, 55 de Uruguay, y 166 de Venezuela. Brasil participó con un asombroso 1.836 personal de apoyo Cruzex, subrayando la importancia que su Ministerio de Defensa impone al ejercicio. Con aviones nuevos y actualizados y varios sistemas de armas que han entrado en servicio brasileño recientemente, Cruzex fue una oportunidad de oro para evaluar sus capacidades y la integración. El evento disfrutaron de condiciones climáticas ideales, lo que permite casi todas las misiones que tendrá lugar como estaba previsto, y sin incidentes. El único lado negativo fue la pérdida de un H-1H el viernes 14 de noviembre, mientras que en un vuelo procedente de Natal y Fortaleza para una parada de repostaje, cuando viajar a casa a Belem. El helicóptero se estrelló cerca de Aracati, lamentablemente mató a la tripulación de tres.















































 
original:
Red Flag over Brasil

Bob Archer and Chris Lofting report on Exercise 'Cruzex IV'

The South American continent is a most fascinating and enchanting land, encompassing thirteen countries, with Brasil the largest (and the fifth biggest in the world). Covering the same land mass as Europe, but with a population only twice that of Germany, Brasil's population live primarily on the coastal fringe, leaving a vast and largely empty landmass in the hinterland. Brasil was colonised by the Portuguese in 1500, before gaining independence almost three hundred years later. Since ejecting Dutch occupants, Brasil has enjoyed a peaceful coexistence with her neighbours, which is reflected in the population who are a kind, relaxed and friendly race. Nevertheless, from 1-14 November open warfare raged across the northeaster part of the country - the area known as Rio Grade de Norte. However, no weapons were involved, and no deaths or injuries sustained, as the region was engaged in Exercise 'Cruzex IV', the bi-annual opportunity for all elements of the Brasilian Air Force, and invited guests to evaluate their capabilities in a fictitious scenario.
Cruisin'on Cruzex
[French Mirage 2000C 83 '12-YC' overflying Brasil. The French are the only European participants to the bi-annual exercise]
[Chilean F-5E 807 air refuelling]
[Venezuelan F-16A 8924 with special markings for the Squadron's 25th anniversary]
[Chilean F-5E 806 returns safely to Cruzex with the aid of its brake chute]
[IU-93A 6052 at Natal is utilised for calibration work with GEIV at Rio's Santos Dumont]
[AT-26A 4601 with 60th anniversary markings for 1/4 GAV. The Natal based AT-26s were deployed to Fortalaze for ground attack duties]
[Brasilian F-5EM 4830 acting as the red forces, and flying from Fortalaze]
[Chilean F-5E 805 plugging into the receptacle on their KC-707 903]
[Chilean F-5E]
[A-1A 5519 during a simulated ground attack mission]
[A-1A]
[Mirage 2000C 4942 refuelling from a Brasilian KC-707 over sparse northern Brasilian terrain]
[Venezuelan F-16A]
[French Mirage 2000N]
[French Mirage 2000C]
[French Mirage 2000Cs refuel]
[Uruguayan Pucara 223 parked at Natal. Natal was home to all the visiting nations participating in Cruzex]
[Mirage 2000B 4932 uses aerodynamic braking at the completion of a Cruzex mission]
[Mirage 2000C 4945 touches down at the end of the runway at Natal]
[E99 6702 landing at Natal. All six E-99s (and some still wearing their former designation R-99A) participated]
[VU-93 2118 which was placed on display at the headquarters of II COMAR near Recife Air Base on 4 November 2008]
[Uruguayan Pucara 224 taxing below the control tower at Natal]
[Chilean KB-707 903 being prepared for its flight home after its final refuelling sortie at Cruzex]
[Chilean Air Force Gulfstream IV 911 arriving with VIPs to review the exercise]
[Argentine Air Force Fokker F.28 T-03 landing at sunset for the VIP day]
[C-97 Brasilia 2020 of 2 CTR supported the exercise]
[Neiva U-42 2943 Regente from Recife Air Base was in temporary residence throughout the exercise]
[Six A-29Bs lined up at Fortalaze from 2/5 GAV, normally stationed at Natal, but acting as the Red Forces]
[Uruguayan C-130B 591 remained at Natal throughout the exercise, but did not fly]
[Venezuelan F-16A lands at Natal]
[Venezuelan F-16A 8924 deploys its brake chute on landing at Natal]
[Venezuelan F-16A 0220 was one of two with 25th anniversary marks applied in 2008 for the quarter century of the type in FAV service. Note also the Israeli Python 4 air to air missile]
[A trio of T-27s which visited during the mid weekend from the Air Force Academy at Pirassamunga]
[AT-27 4487 is a recent addition to the displayed aircraft at Natal, being mounted on a plinth outside the Officers' Mess]
[Aerotec T-23 Uirapuru 0948 displayed in the centre on a roundabout at Natal]
[Chilean F-5E landing at sunset. Despite being staged in the austral Spring, sunset took place by 17:30 each day!]
[TAM Airbus A320 PT-MZL wearing hundreds of signatures from the employees to commemorate the tenth anniversary of the airline. Natal Air Base also occupies a small civilian airport]

Held bi-annually, and alternating with one its neighbouring air arms, planning for the fourth Cruzex began almost a year ago. 'Cruzex' is designed to evaluate military forces operating within a realistic framework of fictitious nations at war - in this case Blue Forces (Coalition) attempting to counter the aggressive actions of the Red Forces (Opponents) based upon a conflict of low intensity. The scenario was an ethnically based situation, with Redland wishing to re-unite Yellowland, which had been partitioned some years earlier. The invasion of Yellowland by Redland forces resulted in the United Nations Security Council issuing a resolution to enable a coalition of forces from Blueland to force the belligerents to withdraw back to their own territory. Redland was located in the area south of Fortaleza, while Yellowland was to the east centred upon the Mossoro region. Blueland occupied the region further east, including the cities of Natal and Recife. In effect, Cruzex is based upon a scenario similar to the United States Red Flag exercise.

The multilateral air exercise included participation from Chile, France Uruguay and Venezuela, as well as the host nation Brasil. Argentina was to have participated, but was forced to cancel shortly before the exercise began. Observers from Bolivia, Columbia, Paraguay, Peru, Spain, and the USA were also in attendance - the latter from US Southern Command, with headquarters at Davis-Monthan AFB, Arizona. 'Cruzex IV' was designed as a [Uruguayan A-37B 285 basks in the northern Brasilian heat at Natal Air Base - note the tropical plants growing behind the sun barns] simulated low intensity air campaign within the constraints imposed by peacetime regulations and safety issues. A large Brasilian, along the entire overseas air arms were formed into a coalition force within Blueland, ranged against the opposition forces of Redland, composed entirely of Brasilian service personnel.

The Joint Force Air Component Command (JFACC) was headquartered at Base Aerea Natal, where the main offensive contingents (Blue forces) were located, while additional units were stationed at Recife. The Red forces were located at Fortaleza and Mossaro. The entire overseas fixed-wing contingent operated from Natal, with many of the fighter types housed in sun shelters. These were composed of six Chilean Northrop F-5E Tigre IIIs supported by a Boeing KB-707 tanker; France with four Dassault Mirage 2000Cs and four Mirage 2000Ns. Uruguay sent a three Cessna OA-37B Dragonflies and a trio of FMA IA-58 Pucaras, while Venezuela contributed six Lockheed Martin F-16A Falcons. Brasil participated with the largest contingent, drawn from almost two dozen different squadrons. Operating from Natal [The three Uruguayan Pucaras on the main ramp at Natal] were six Dassault Mirage F-2000s, six Northrop F-5EM Tiger IIs, twelve Embraer A-1A, A-1B, A-1A (recon) AMXs, five Embraer A-29 Super Tucanos; and four Embraer R-99A/E-99 (EMB-145 AEW&C system - AWACS), A mixed helicopter component was formed around a Eurocopter (Aerospatiale) H-34 Cougar, three Bell H-1H Iroquois; four Helibras UH-50 (HB.355 Esquilo); and a pair of new Sikorsky UH-60L Blackhawks. The Blue forces were supported by aircraft located at Recife including C-95 and R-95A Bandeirantes, two R-99B (EMB-145 reconnaissance systems), two EADS-CASA C-105 Amazonas; a Lockheed Martin KC-130H Hercules, and a Boeing KC-137 tanker. The Red forces main base was at Fortaleza where six F-5EM/F-5FMs, five A-1s (AMXs), six Embraer AT-26 Xavantes; and a KC-130H. Red helicopters included a small mixed compliment of UH-1H and UH-50 at Mossaro Airport.

[Lt Col Jean Pierre Desgroux Yeaza, the CO of Grupo 7, the Chilean F-5E squadron] Preparing the Exercise

Preparation for the exercise began in the spring of 2008, with senior personnel from JFACC (composed of all the participating members and observers) meeting to formulate the initial details. Apart from the aviation elements, there was the need to arrange for all manner of communications, catering, accommodation, field medical facilities, and a host of other necessities required to operate effectively. Subsequent regular planning meetings culminated in the arrival of the first participants on 1 November. The period 3rd to 6th November was devoted to familiarisation flying, and forces integration training, before the first live exercise was staged on Friday 7th. Saturday 8th was a rare chance for relaxation, with Natal staging a small open day and air show, although only the Brazilian national display team 'Smoke Squadron' with the Embraer T-27 Tucano flew. Sunday was a non exercise day, before the LIVEX recommenced between Monday 10th to Thursday 13th, devoted to operations as the fictitious scenario was played out. Initially this consisted of air superiority missions, before switching to interdiction as the threat from the Red forces air component diminished. Throughout this phase, the coalition carried out Combat Search-and-Rescue (CSAR) to locate and recover pilots shot down by the red forces. Towards the end of the period, national evacuation missions and logistics transport/re-supply efforts were mounted.

Planning of each days flying activity was rotated between the various nations, who were tasked with organising the overall Combined Air Operations (COMAO.) This was particularly demanding as it involved dovetailing together air superiority, ground attack, combat SAR, aerial refuelling, and reconnaissance into a cohesive and effective process. Furthermore, the JFACC planned the exercise with fluidity to ensure participants derived the maximum benefit from an ever changing scenario. Prior to each days flying activity, the multi-national aircrew attended a mass briefing, where they were tasked with their individual fragment of the operations order, as well as weather details, alternate airfield data, and a host of relative information. There were also surprise [Chilean Air Force KB-707 crew pose for the Air-Scene UK photographers at the completion of the air refuelling sortie. Major Donoso, the captain of the aircraft, is in the centre] hit-and-run tactics against Natal air base by the Red air force A-1A AMX's and Xavantes to contend with. The area of operations was positioned above largely deserted scrub and jungle areas of north eastern Brasil. Positioned close to the Equator, and staged in the austral spring, sunrise was very early each day, with corresponding sunset by 17:30 each afternoon. All sorties were staged during daylight hours, with two missions flown each day during the live operations period. Every fighter sortie received tanker support apart from the Venezuelan F-16s and Uruguayan Pucaras. Aerial tankers operated from Natal (Chilean KB-707) and Recife (Brasilian KC-137 and KC-130H) for the Blue forces, while the Red aircraft were air refuelled by a Brasilian KC-130H stationed at Fortaleza. The Chilean KB-707 was probably making its last appearance at a Cruzex event, as the air arm is about to acquire a pair of surplus USAF Boeing KC-135R Stratotankers, which will be fitted with wing tip pods as well as the traditional flying boom. The dual system will allow tanking for both the F-16s and F-5Es.

Eyes in the Sky

Each sortie package had the benefit of command and communications expertise from the Brasilian Embraer R-99A (currently changing designation to E-99 to more accurately reflect its electronic mission) to monitor all aerial activities. Four of these AWACS systems coordinated all Blue forces missions, directing interceptors to counter attacking red forces. The Red forces utilised the fifth R-99A. The Brasilians are comparatively new to a sophisticated airborne command and control capability, which is primarily employed to monitor the remote Amazon region. The R-99A/E-99 is fitted with the Ericsson PS-890 Erieye phased array radar mounted in a long fairing above the fuselage. The system can detect and track targets at a similar distance to the E-3 Sentry, and has both air and sea capabilities. The three R-99Bs were also used, with two assigned to Redland, and the other to the Blue forces. The R-99B is equipped with a McDonald Dettwiler Integrated Radar Imaging System (IRIS), a synthetic aperture radar housed in an under-fuselage radome, a FLIR Systems AAQ-22 [KB-707 crew at the controls] StarSafire forward-looking infra-red, a Daedalus multi-spectral scanner, various COMINT and ELINT systems, and on-board recording and processing equipment. Both the E-99 and the R-99B systems were considered important components in the exercise, as both are reasonably new in Brasilian service.

Natal air base is a vast facility, which has a medium-sized civilian airport, named Augusto Severo, located in one corner. Adjacent to the civilian terminal was the main apron occupying the tankers and AWACS, along with two dozen sun shelters, which normally contain AT-26 Xavantes and A-29 Super Tucanos. The A-29 is fairly new to Natal, as the unit only transitioned in the middle of the decade. Many of the Xavantes were stored on the airfield, along with the A-29s not involved in Cruzex. There were insufficient sun shelters to house all the fighters, resulting in the Pucaras and some AMXs being positioned outside. Many resident aircraft had moved out to make way for the exercise, with the sun shelters looked extremely impressive with noses of AMX, Mirages, F-5s, and F-16s protruding from them in place of the diminutive Xavantes and Super Tucanos. The military facility has no flying curfew restrictions as the adjacent airport handles a steady flow of airliners on a twenty-four hour a day basis, bringing holidaymakers to the glorious beaches in the vicinity of Natal.

The F-5EMs had completed the upgrade programme with the installation of a 'glass' cockpit, a head-up display, cockpit lighting associated with night-vision goggles, and a weapons delivery suite compatible with the latest air to air missiles including the Rafael Python 3 and 4 projectiles. The F-5EM were finished in a dark green and slate pattern, which is gradually being adopted by almost all the tactical elements in the Brasilian Air Force, apart from the Mirages. Making its operational debut at Cruzex IV was the new Brasilian Mirage F-2000. Five F-2000C and a single F-2000B two-seater, based at Anapolis with 1 GDA were amongst the first visitors to arrive at Natal. These have replaced the elderly Mirage IIIBR in the [Help! F-16 eats airman!] air defence role, and their inclusion in the exercise was in the air superiority role exclusively. The A-1 AMX is the backbone of the ground attack and tactical reconnaissance mission, while the Embraer A-29 is used for light ground attack including interdiction and close-air support.

The benefit of Cruzex extended beyond the advantage derived from mixed flight operations, as all levels of operations were tailored towards NATO-style methods set against a background of planning involving mixed air arms. The value of planning and executing operations with overseas contemporaries, as well as training and exchanging mission techniques, has long been considered invaluable. The training benefits were also extended to ground based air defence personnel to deal with air attack saturation at low and medium altitude. Intelligence personnel were also included in accordance with actual doctrines to improve target procedures and to process damage assessment. Despite Portuguese being the main idiom in Brasil, and the remainder of Latin America speaking Spanish, communicating difficulties were minimised as both languages are understood across the continent. Furthermore English was spoken primarily during flight operations, although this was fairly uncommon within the ground support personnel.

The Overseas Coalition

The overseas contingent carried a variety of markings, with the French Mirages painted in the traditional scheme for their respective roles. The Chilean F-5Es were painted in a light grey scheme, with the national markings of a white star on a dark blue background applied to the rudder. The Venezuelan contingent was much more interesting. All six F-16s were in a Vietnam-war style two-tone green and tan pattern, with a emblem of Grupo Aereo de Caza 16 'Dragones' [Map of the exercise area, with Redland was located in the area south of Fortaleza, while Yellowland was to the east centred upon the Mossoro region. Blueland occupied the region further east, including the cities of Natal and Recife] applied to the tail. However two of the F-16s had an attractive special scheme applied to the tail to denote twenty five years operating the type. The Uruguayan aircraft were painted in a pale grey and dark green camouflage pattern, associated with the counter-insurgency role.

Brasil is a vast country, with all of the overseas participants making refuelling stops, even though some had the assistance of aerial tankers. The Venezuelan and Chilean fighters both had tanker support, as well as a single refuelling and rest stop at Anapolis. The Uruguayan contingent was forced to make three ground stops, as their small air force does not include a tanker capability. In all three cases, the flight to Natal was in excess of 2,000 miles. The French fighter contingent routed from their home bases to Istres, before joining with the C-135FRs tankers for the first leg to Dakar in West Africa. The next stage was completed non-stop to Natal, with each quartet of Mirages accompanied by a tanker. While it may seem a long journey for the French contingent to make, the Armee de l'Air French has a presence at Cayenne-Rochambeau in French Guiana. Furthermore the French aviation industry is anxious to make inroads into [A pair of Uruguayan Pucaras taxi back to their parking area at the completion of a close air support sortie] the Latin American defence market place, with both new and second hand equipment. The recent sale of a dozen surplus Mirage 2000C/B fighters to Brasil is a perfect example of this sales campaign.

As stated earlier, Natal is a holiday resort which enjoys magnificent beach facilities offering the teams a wonderful area in which to enjoy local amenities during the limited free time. The overseas teams numbered 37 personnel from Argentina (who were limited to observers); 187 from Chile; France 121; 55 from Uruguay; and 166 from Venezuela. Brasil participated with a staggering 1,836 personnel supporting Cruzex, underscoring the importance which their Defence Ministry places upon the exercise. With several new and upgraded aircraft and weapons systems having entered Brasilian service recently, Cruzex was a golden opportunity to evaluate their capabilities and integration. The event enjoyed ideal weather conditions, enabling almost all missions to take place as planned, and without incident. The only down-side was the loss of an H-1H on Friday 14 November, while on a flight from Natal to Fortaleza for a refuelling stop when journeying home to Belem. The helicopter crashed near Aracati, sadly killing the crew of three.
 

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